Jedzenie zup na diecie. Za czy przeciw?

Każdy ma swój smak i swoje preferencje kulinarne. Jedne osoby świetnie obywają się bez mięsa, a inne wolą jeść wyłącznie drugie danie. W artykule zajmiemy się tematyką zup, ich wpływem na organizm oraz tym, dla kogo są zalecane.

Czy jedzenie zup należy do profilaktyki chorób żołądka?

Tak, ponieważ  płynne potrawy są lepiej trawione i stymulują wydzielanie soków trawiennych . Co więcej, proces trawienia zupy wymaga mniejszej ilości energii, niż wchłanianie składników z przykładowo drugiego dania. Zupy zwykle stanowią element diety osób chorych i starszych, w tym osłabionych po przebyciu różnych dolegliwości. Jednak w ich przypadku  warto skonsultować ich skład z ekspertem z zakresu dietetyki. 

Czy można schudnąć, opierając się o zupy?

Jest to możliwe dzięki ich właściwościom wspomagającym proces odchudzania. Oczywiście zależy to od właściwego sporządzenia jadłospisu. Można na przykład, zamiast jednego kalorycznego posiłku zjeść zdrową zupę.

Innym sposobem jest zwiększenie przerwy czasowej między jedzeniem pierwszego, a drugiego dania.

Wpływ zup na zdrowie człowieka.

Zupy zawierające błonnik i pożywne składniki wspomagają pracę układu pokarmowego oraz karmią pożyteczną mikroflorę jelit. Dodatkowo mogą być doskonałym źródłem energii na cały dzień. Wspomagają także odporność i nawadniają organizm. Biorą udział w poprawie trawienia. Każda zupa różni się składnikami i sposobem przygotowania, toteż niosą ze sobą nieco odmienne korzyści.

Dla osób z problemami trawiennymi świetnym wyborem są zupy z mięsem królika.

Szkodliwe zupy, czy istnieją naprawdę?

 Nie każdy talerz zupy jest tak zdrowy, jakby się mogło wydawać.  Dania zbyt kaloryczne, pikantne i słone mogą ci bardziej zaszkodzić niż pomóc . Dobra zupa powinna nasycić organizm i nie powodować szkodliwych dolegliwości. Do przyrządzania zup używaj zdrowych i łatwo przyswajalnych składników. Uważaj z mięsem:

  • kiełbasą
  • boczkiem
  • kością

Czy wiesz ile tłuszczu i soli mogą zawierać?

Jeśli masz problemy trawienne, warto zrezygnować z grzybów.

Zdrowe, gęste zupy.

Tradycyjne, gęste zupy na przykład barszcz, są znacznie zdrowsze.  Dzięki zawartości wołowiny, warzyw i kapusty dostarczają organizmowi potrzebne mikro i makroelementy. Barszcz i kapuśniak powinny być gęste. Niektórzy twierdzą, że do tego stopnia, aby można było „wbić” w nie łyżkę.

Zupa krem.

Co z zupami, w których składniki są miksowane, by uzyskać konsystencję puree? Wiele osób uważa, że takie zupy są łatwiej przyswajalne i trawione. Warto w takim przypadku zwrócić na nie uwagę podczas problemów z układem trawiennym.

Niestety, gotowane i zmielone w blenderze warzywa mogą zwiększać indeks glikemiczny, a śmietana wzbogacać potrawę o dodatkowe kalorie.

Dlatego nie są one zalecane dla osób zmagających się z cukrzycą. Zamiast ciężkostrawnych składników warto pokusić się o dodanie nasion, całych kawałków warzyw lub mięsa.

Autor

  • Ukończył studia prawnicze na wydziale prawa i administracji biznesowej. Specjalizuje się w doradztwie dla małych i średnich firm. Jego zainteresowania to muzyka, a szczególnie blues i gra na harmonijce ustnej.

1 Comment

  1. lola
    4 lutego 2022

    Może i organizm człowieka jest w stanie wytrzymać jakiś czas bez jedzenia, ale nie dotyczy to wody. Aby uniknąć odwodnienia piję przynajmniej 2 litry dziennie. Czasami delektuję się także aromatycznymi naparami z ziół.

Dodaj komentarz

Scroll to top